Stoemelings op weg naar een Groene Boulevard

Belofte maakt schuld en dus staan we deze keer stil bij de concrete plannen voor de Groene Boulevard. Maar om een en ander voor iedereen aangenaam te houden, zullen we niet bij alle werven in detail stilstaan. Dat zou ook dubbel op zijn met het uitgebreide en uitstekende bericht op bad republic. Wat wij aan het onderwerp kunnen toevoegen zijn de eigenlijke plannen (onder aan de pagina) en verder; een algemene bedenking, 2 pijnpunten en een idee voor de toekomst.

Laat ons beginnen met de algemene bedenking. Het voornemen van het stadsbestuur was om “een aaneengesloten, comfortabele groene fietsboulevard” te creëren. Dat gaat op basis van de voorliggende plannen niet lukken, klaar. Daar waar het creëren van een fietsboulevard mogelijk is zonder grote infrastructuurwerken én zonder te raken aan de bestaande verkeersstromen, wordt die kans weliswaar met beide handen gegrepen. Denk aan het aanleggen van een fietspad op de bestaande (wandel)boulevard en het verbinden van enkele missing links. Maar op de knooppunten waar een volmondige keuze voor de fiets een grotere impact zou hebben, wordt nog al te makkelijk gekozen voor de oplossing die de status quo wel respecteert.

Koning Fiets regeert schijnbaar enkel wanneer dat voor de andere Vorsten geen aanpassing vraagt.

We illustreren dat graag met twee pijnpunten uit het plan.

Ten eerste wordt het parkgedeelte van het Leopoldplein voortaan een fietspad. U leest het goed, er wordt geen fietspad aangelegd, neenee, het wordt voortaan gewoon fietspad genoemd. Dat heeft het ontegensprekelijke voordeel dat de fietsers aan The Century voortaan niet langer de kelners moeten ontwijken (of omgekeerd…). Maar probeert u in de loop van de volgende dagen eens langs de sierboom, over het onverharde pad, tussen de vele mensen die daar op de bus wachten, door het park te slalommen en laat ons weten of u een comfortabele groene fietsboulevard hebt gezien.

Ten tweede lijkt men er van uit te gaan dat de fietsers aan de binnenkant van de kleine ring organisch zullen opwellen uit het fietspad. Want aan veilige oversteekplaatsen om van de buitenkant van de ring op de fietsboulevard te geraken, wordt in de plannen geen aandacht besteed. Nochtans is het (niet onze woorden) op die buitenkant godverdoeme levensgevaarlijk. Dan zou je toch verwachten dat er ook voor gezorgd wordt dat de fietsers veilig naar de fietsboulevard aan binnenkant van de kleine ring worden geleid?

Is het dan allemaal kommer en kwel? Worden er geen stappen vooruit gezet? Natuurlijk niet! Bekijk de plannen, lees het artikel op Bad Republic. Er zitten echt mooie dingen in de plannen, maar we plannen met de handrem op. We willen wel graag meer, zeggen de bevoegde schepenen daarover, maar we doen alvast wat nu mogelijk is. Wil je het 100% juist krijgen, dan moet je de ring heraanleggen.

Er schuilt waarheid in die woorden, maar ook onmacht. Natuurlijk kan je niet alles in 1 keer realiseren. Petit à petit l’oiseau fait son nid. Maar zo’n vogel weet doorgaans wel precies hoe zijn nest er uiteindelijk gaat uitzien en dat is voor de fietsers in Hasselt toch anders. Wie kan mij zeggen waar de kleine stappen die we nu zetten ons naar toe gaan leiden? Wie tekent mij het plan van hoe de kleine ring er zou uitzien als alles wel 100% juist zou zitten? Laten we daar maar eens mee beginnen zodat we met kleine, maar zelfzekere passen richting de toekomst kunnen. Dat lijkt me beter dan stoemelings te slenteren.

Vrijgevig als we zijn, dromen we alvast even voor. Hoe groot is de meerwaarde van een kleine ring met doorgaand verkeer wanneer die zich rond (en eigenlijk midden in) een klein en steeds dichter bevolkt stadscentrum bevindt? Zijn we met zijn allen dan niet meer gebaat met een cirkelvormige groene long? Een stadspark met een promenade en een fietspad dat we dan pakweg de Groene Boulevard kunnen noemen… Of nee wacht, die naam bestaat al denk ik …

 

Groene Boulevard ZUID

Groene Boulevard WEST

Groene Boulevard NOORD

Groene Boulevard OOST

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close