De Koning op de Groene Boulevard?

Op 18 december 2017 stelde Hasselt haar plannen voor om in 2018 de Koning te verwelkomen op de Groene Boulevard, #koningfiets that is. Hasselt wil de fietsveiligheid en het comfort van de fietser vergroten door aan de binnenkant van de kleine ring een ononderbroken fietspad te creëren in beide richtingen. Daarvoor verdienen het bestuur en de fietsambassadeurs (!) een pluim, al zullen we een en ander in een volgende bijdrage ook weer nuanceren.

Maar hét grote manco is toch wel dat de voorgestelde plannen geen antwoord bieden op de kern van het probleem. Dat probleem is het duurzaam organiseren van (de mobiliteit in) een leefbare stad, het Hasselt van de toekomst zeg maar. Het vlot befietsbaar maken van de kleine ring is daarvan slechts één aspect en wellicht niet eens het belangrijkste.

Die opdracht mag dan bijzonder omvangrijk en complex zijn, de omvang ervan hoeft ons niet af te schrikken. We kunnen inspiratie vinden bij de talrijke studies, voorstellen en goede voorbeelden in binnen- en buitenland. Het zal niet verbazen dat de fiets daarin telkens een prominente rol speelt. Neem maar eens een kijkje op www.fietsberaad.be, de website van het door de Vlaamse overheid opgerichte kenniscentrum voor fietsbeleid.

We zijn er trouwens zeker van dat ook het bestuur die voorbeelden en oplossingen kent. Eind 2016 ondertekende Hasselt immers het door Fietsberaad opgestelde charter Sterk Fietsbeleid. Een gebrek aan kennis kan dus niet het probleem zijn. In embryonale vorm herkennen we in sommige uitspraken van het bestuur zowaar zelfs een ambitieuze visie over fietsen. Maar het lijkt hen voorlopig te ontbreken aan de moed om die visie zo kort voor de lokale verkiezingen ook te expliciteren ten aanzien van alle Hasselaren.

Hoe kan Hasselt er qua mobiliteit en leefbaarheid uitzien binnen 15 of 20 jaar? Is de fiets voor korte verplaatsingen dan de eerste keuze van de Hasselaren? Is de kleine ring dan voor het autoverkeer onderbroken en met lussen verbonden met de grote ring? Zijn woonwijken vrij van doorgaand autoverkeer? Zijn er veilige fietsroutes van en naar elke schoolomgeving? Of zijn er andere plannen?

Misschien moeten we die vragen maar eens expliciet durven stellen aan onze lokale mandatarissen en partijen. We hoeven hen dan niet meer te beoordelen op het uitvoeren van een actiepunt meer of minder. Want laten we eerlijk zijn, vaak is dat niet meer dan een vorm van dienstbetoon op korte termijn die weinig garantie biedt op het future proof maken van onze stad. Bovendien kan iedereen dan de antwoorden vergelijken en zijn stemgedrag afstellen op de visie die hem/haar het meest aanspreekt. Dienstbetoon op een hoger niveau, zeg maar.

De visie van #FFH kan wat ons betreft als inspiratie dienen. Ze mag vrij van auteursrechten gekopieerd en aangepast worden. Wij denken graag mee, van bij het begin. Welke partij neemt de handschoen op? Welke partij wil de blijde intrede van #koningfiets écht voorbereiden? Of was die hashtag al geclaimd?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close